Refleksioner

Tirsdag d. 17/11 kl.13.01

Vi har nu arbejdet 1½ uge på vores film, og det har været et rigtig sjovt og spændende forløb. Vores gruppe har arbejdet meget effektivt, hvilket har gjort, at jeg i hvert fald, ikke har været stresset over deadline. 

Jeg har virkelig nydt at arbejde med gruppen, og at udfolde mig kreativt. Jeg synes vi har været rigtig gode, til at fordele arbejdet, og sørge for, at alle kunne komme til at prøve at redigere i filmen, hvis de har haft lyst. 

Efter et langt sygdomsforløb med et brækket kraveben, har det været en perfekt måde, at starte op igen. Jeg kom sent ind i studiegruppen, men jeg synes pigerne har taget enormt godt i mod mig, og også været meget overbærende med, at jeg ikke var det mest stabile gruppemedlem i starten. Det har hjulpet mig meget, til at finde motivationen frem igen, som ellers var dalet lidt, under sygdomsforløbet.

/Thea


Tirsdag d. 17/11 kl.11.03

Om tre dage er det tid til galla og filmfestival med præsentation af produktet af de sidste to ugers arbejde. Det bliver superhyggeligt og superspændende at se alle gruppers resultat.

Vi er nu, tirsdag formiddag, i gang med de sidste justeringer og finpudsninger af filmen. I morges havde vi vejledning med Dorthe, og hun var fyldt med gode ideer og vi gik derfra med en masse inputs til hvordan vi kan komme (endnu) bedre i mål med vores film.

De sidste to ugers tid er gået rigtigt fint i vores gruppe. Jeg synes, at vi kom godt fra start og fik lavet en masse de første dage. Der var, hvert fald for mit vedkommende, både tid og overskud til at rive halvanden dag ud af kalenderen og tage på hyttetur.

Vi har diskuteret emner, budskab, opsætning, kostumer osv. osv.  Vi har hygget os, drukket kaffe, spist kage og været kreative. Alt i alt synes jeg, at vi har været flittige og effektive, og dynamikken i gruppen har været fin. Jeg synes, at vi har været gode til at sørge for, at alle oftest har haft noget at give sig i kast med. Vi har været seks personer i gruppen gennem hele forløbet, det er mange, og har krævet struktur og en klar dagsorden hver dag, så alle hele tiden har vidst, hvad de kunne give sig til. Oftest har det fungeret rigtigt godt, og andre gange har der siddet et par stykker og forholdt sig ret passivt. Det er selvfølgelig ikke optimalt og er noget vi skal have fokus på i gruppearbejde fremover.   
Personligt synes jeg, at forløbet har været sjovt, hyggeligt, lærerigt og spændende, og jeg glæder mig til både at vise vores film og se de andres på fredag.
/Stine 

Tirsdag d. 17/11 kl. 10.34


Hele vores forløb med filmprojektet har været en spændende rejse. Det har været utrolig dejligt at arbejde med en masse søde og engagerede mennesker. Vi startede mandag morgen hjemme ved Simone og fik allerede nået en masse den første dag. Vi fik bla. snakket om omfanget af vores film og vores budskab. Derudover startede vi også med at lave kostumer(se billeder under filmprojekt)! Om tirsdagen startede vi med at filme og blev færdige med alle "inde"-scener. Det var en rigtig dejlig følelse at vi allerede var nået så langt. Onsdag og torsdag stod på hyttetur, så der fik vi ikke lavet noget på filmen. Fredag morgen mødtes vi alle hos Stine og filmede alle ”ude”-scener. Så jeg havde en meget stille og rolig weekend uden bekymringer for, at vi ikke skulle blive færdige med filmen. Mandag startede med vejledermøde med Dorte og derefter skulle vi bare have det hele klippet sammen og rettet til. Dette forløb har for mig været en meget spændende oplevelse og nogle utrolig søde og flittige piger jeg har arbejdet sammen med. Det har derudover været meget spændende at prøve at lave film og være skuespiller.    /Line   

Tirsdag d. 17/11 kl. 10:10
Vi er ved at være i mål med projekt 'film-om-kommunikation'. På fredag skal den vises til undervisere og resten af klassen; det bliver spændende!

Jeg synes personligt at det har været en meget positiv proces, og at de fleste har taget initiativ og været aktive. Det er svært at lave en film når man sidder seks mennesker oveni hinanden. Det er heldigvis gået okay, og vi har hver især fundet vores plads. Vi har været meget opmærksomme på bloggen, og jeg har selv været meget 'ops' på at opdatere med indlæg mm. Men man bliver nemt opslugt af film-projektet, hvilket jo også har været i fokus.

Jeg er meget stolt og glad for vores resultat, og jeg har været meget glad for gruppens dynamik.
/Katrine

Søndag d. 8/11 kl 21.03
I torsdags arbejdede vi med Forumspil, som er et interaktivt kommunikations- og udviklingsværktøj. Deltagerne konstruerer en række små spil, hvor de gennem skuespil belyser og konkretiserer en konflikt.

Da vi øvede Forumspillet i klassen, blev vi delt ud i nogle små grupper. I hver gruppe skulle vi finde frem til en konfliktpræget situation, som vi ville fremføre for resten af klassen.
I et Forumspil er der altid en Joker, en Undertrykker og den Undertrykte. 
Jokeren er den der byder velkommen og introducere spillets fremgangsmåde, som er illustreret på billedet. Hele situationen spilles igennem en gang, før Jokeren opfordrer publikum til at klappe og skifte den Undertrykte ud, næste gang situationen spilles igennem. Det er vigtigt, at Jokeren er anerkendende og takker dem, som i deltager, så andre også føler sig trykke, ved at komme med deres bud på en konflikthåndtering.
   



 

Tirsdag d. 20/10 kl. 11.24
Atmosfære er et meget relevant begreb som pædagog. Det har meget stor betydning i daginstitutioner og bofællesskaber. Dette afgør nemlig stemningen omkring børnene, brugerne og pædagogerne. Under emnet atmosfære har vi været inde på ordet responsivitet. Her er et eksempel hvor man ikke opfylder denne respons.

Eks.: Børns søvnrytmer i vuggestuer og dagplejer. Her bliver børnene typisk puttet på samme tid, altså sådan at de sover i samme tidsrum. Men det er absolut ikke sikkert at det er det, som børnene har brug for. Det kan sagtens være at et af børnene ikke er trætte på det tidspunkt, og ifl. en ekspert på området skal barnet ikke sove, når det ikke kan. Det skal først sove når det er træt.
Her kan man sige at pædagogen/dagplejemoren ikke forstår barnet og dets søvnbehov, hvilket betyder at der ikke er responsivitet. Eller ihvertfald ikke opfylder barnets behov pga. institutionens rammer og regler.
/Line

Søndag d.18/10 kl.19.41
Jeg har været så utrolig heldig, at bruge efterårsferien som vikar i min "gamle" vuggestue. Det har været en utroligt givende uge, hvor jeg kun har fået endnu mere lyst til at lære mere om pædagogfaget.
Ugen har været spækket med små aha-oplevelser, hvor undervisningen fra skolen pludselig blev levende og gav endnu bedre mening. Jeg har haft en fornemmelse af, at have Mogens, Anne, Thomas, Søren og ikke mindst Dorthe, siddende som små figurer på mine skuldre, og hviske i mine øre og minde mig om alt det vi allerede har været igennem den seneste halvanden måned.

         Ja, og....
         Brug musikken - syng en sang
         Anerkend - ikke ros
         Hvis det ikke fungerer, så gør noget andet - prøv noget nyt!
         Børnekultur i institutionen 

         Tænk kreativt 
         Observer 
         Osv. osv. osv.  

Nu sidder jeg stille og reflekterer over alt det jeg har fået med fra de sidste dage i vuggestuen. Hvor er jeg bare heldig - og hvor glæder jeg mig bare til at tage i skole i morgen og lære endnu mere :-)
/Stine

Fredag d. 9/10, kl. 15.48
For mig var undervisningen fredag d. 9. okt. utrolig spændende. Det var ligesom starten eller grundstenen i at være pædagog. Vi talte først om feedback, og om hvor vigtigt det er at give feedback til andre. Dette er med til at udvikle dem, der har lavet et stykke arbejde, som de gerne vil have en "bedømmelse" af. Derudover talte vi om spørgsmål. Hvilke slags spørgsmål findes der og hvordan bruger vi dem. Det der gjorde at de var så spændende var, at man kan påvirke andres svar. Forstået på den måde at man kan påvirke i negativ eller positiv retning, alt afhængig af hvordan man stiller spørgsmålet. Situation: Emil er 3 år og er meget sur og ked af det. En voksen kommer hen til ham og siger:

Eks. 1: Hvad er der galt Emil? Hvad kan jeg hjælpe dig med? Hvad har du lyst til? --> Lineære spørgsmål.
Her påvirker man Emil negativt. Han er ikke i stand til at fortælle, hvad han er sur over eller ked af, eftersom han ikke er ældre. Han bliver bare mere frustreret og ked af det.

Eks. 2: Kom Emil, du kan lige sidde her ved mig et øjeblik. Jeg henter lige et glas vand til dig, så kan du lige drikke det og falde lidt til ro. --> Strategiske spørgsmål.
Her påvirkes Emil positivt. Han har ikke nogle valg at skulle forholde sig til. Pædagogen kommer og trøster ham og får ham til at falde til ro, uden at hun stiller ham en masse spørgsmål, som han har svært ved at svare på i den pågældende situation. Efter han er faldet til ro, kan hun spørge ham, hvad han er sur over eller ked af. Her er det meget nemmere for Emil at svare.

Denne situation med spørgsmål og hvad de gør ved folk, synes jeg er utrolig spændende. Det er virkelig en interessant måde at kommunikere på.
/Line

Fredag d. 9/10, kl. 12.04
Jeg synes at undervisningen i modul 2 er super relevant; bare efter disse få dage har jeg lært super meget. Der er rigtig mange øvelser og værktøjer, som er gode at tage med videre, og lige nu har jeg mest lyst til at komme ud i praksis og afprøve det vi allerede har fået med.
/Katrine


2 kommentarer:

  1. Hej Stine, Matilde, Line, Simone og Katrine :)

    Super fed blog I har fået lavet. Dejlige, venlige og glade farver som fungerer rigtig godt sammen. Farverne er virkelig med til at gøre at vi føler os velkomne og får lyst til at læse jeres indlæg.

    Vi mangler lidt "hvem er afsender" i jeres indlæg. F.eks.: "Fredag d. 9/10, kl. 12.04
    Jeg synes at undervisningen i modul 2 er super relevant; bare efter disse få dage har jeg lært super meget. Der er rigtig mange øvelser og værktøjer, som er gode at tage med videre, og lige nu har jeg mest lyst til at komme ud i praksis og afprøve det vi allerede har fået med."

    Hvem har skrevet det? Det finder vi meget relevant.

    Når det så er sagt, så er jeres indlæg rigtig godt skrevet. Det er formuleret i et godt og overskueligt sprog, som gør det let at læse og forstå.

    Vi glæder os meget til at se jeres kommende indlæg!

    //Thomas, Malene, Lærke, Jeanette og Rasmus

    SvarSlet
  2. Hej igen :-)
    Super fedt I har taget det til jer, at vi savnede, der var en afsender, når I skrev blog indlæg, det gør at det er nemmere for os som modtager at sætte os ind i indlægget.
    Rigtig fint med de 2 billeder I har lagt op, dog savner vi lidt tekst til dem eller bare en overskrift til hvert billede.
    Det er utrolig spændende, at læse om alle jeres refleksioner, det er med til at sætte vores refleksioner i gang også.

    //Gruppe 8
    http://ps15d.blogspot.dk

    SvarSlet