I dialogen veksler vi mellem at lytte, fortælle,
kommentere, stille spørgsmål og besvare spørgsmål. Det betyder meget at kunne
stille gode spørgsmål, for at undersøge den måde vi ser virkeligheden på, skabe
bevægelse i dialogen og sikre et godt samarbejde.
Psykiater og familieterapeut Karl Tomms har lavet et skema
over fire forskellige spørgsmålstyper, som man kan bruge som et redskab i
dialogen.
Lineære spørgsmål
Lineære spørgsmål er den type spørgsmål vi oftest bruger i
vores kultur. Selv små børn bruger spørgsmålet, når de spørger ”Hvorfor det?”.
En anden variation af spørgsmålet er ”Hvad er grunden til, at…” Her spørger vi
om årsag eller årsag-virkning-sammenhænge. Det er et problemafklarende
spørgsmål. Hvilket vil sige at vi prøver at finde forklaringer, som kan få os
til at forstå noget i en årsagssammenhæng og dermed finde ud af hvordan nogen
tænker.
Lineære spørgsmål er nyttige i flere sammenhænge. Hvis vi
gerne vil vide hvordan en bruger tænker om et problem eller en konflikt, kan
spørgsmål som ”Hvordan tror du, at…” eller ”Hvad mener du grunden til, at…”
være gode spørgsmål med henblik på at forstå brugerens livssyn og univers.
Det er sjældent, at vi har brug for at øve de lineære
spørgsmål, fordi det netop er dem vi bruger mest i vores kultur. Det kan
faktisk være godt at øve sig i, ikke at stille lineære spørgsmål, for at opnå
sikkerhed og erfaring med andre typer spørgsmål i dialogen.
Strategiske spørgsmål
De strategiske spørgsmål kender vi bedst som ”ledende
spørgsmål”. Det er spørgsmål, som har til hensigt at hjælpe os i en bestemt
retning. De strategiske spørgsmål indeholder ofte et forslag til svar, eller
peger mod en bestemt forståelse. Hvis vi fx spørger: ”Hvad tror du, der kan
gøres for at undgå, at dette problem viser sig igen?” har vi både sagt at der
er et problem og at problemet bør undgås. De strategiske spørgsmål reducerer
ofte handlingsrummet for den der skal svare. Hvilket betyder at alternativernes
mindskes og mulighederne for ”gode” løsninger bliver bestemt af den der stiller
spørgsmålet. Strategiske spørgsmål egner sig dog godt i
undervisningssituationer, hvis man eksempelvis arbejder med at udvikle en
bestemt faglig forståelse. Vi kan fx spørge ”Hvad er ligheden mellem decimaltal
og procenttal?”.
Cirkulære spørgsmål
Cirkulære spørgsmål er formentlig den type, som er den mest
ukendte i vore kultur. Spørgsmålet er præget af søgen efter ”årsagen” og vil
udforske relationer. Med de cirkulære spørgsmål prøver vi at knytte fænomener
til relationer, for at få ny viden og kaste nyt lys over svære eller
udfordrende situationer. Et eksempel på et cirkulært spørgsmål kan være: ”Hvad
tror du, din mand tænker, når…?” Her kan vi få information om de forskellige
parters billede af forholdet eller situationen. Spørgsmålet tvinger en selv i
en relationel kontekst og til at se hvordan andre ser på det.
Med de cirkulære spørgsmål kan vi forsøge at udvikle
parternes forståelse af refleksioner og samspil. Spørgsmålene kan være gode i
en udforskende samtale, men de kan også medvirke til forandring og ny
forståelse hos brugeren.
Refleksive spørgsmål
Hensigten med de refleksive spørgsmål er at hjælpe med at se
nye muligheder og få øje på alternativer til en situation, hvor man er gået i
stå, eller som er problematisk. Med de refleksive spørgsmål påvirker vi
brugeren, men der er ikke indbygget et svar i spørgsmålet. Det er åbne
spørgsmål, som indbyder til åben refleksion og hvor vi kan se en situation fra
flere forskellige sider. Målet med denne type spørgsmål er at den der reflekterer,
opdager at han/hun kan stole på sin egen dømmekraft og finder frem til sin egen
vej videre. Fx kan man spørge: ”Hvad føler du, når vi taler om det her?”. Hvis
der i forbindelse med dette spørgsmål opstår en pause, er det vigtigt ikke at
komme med forslag, men i stedet give sig tid og lade den vi snakker med, finde
frem til sit eget svar.
Det er altså muligt at stille forskellige typer spørgsmål og
de kan virke forskelligt og indbyde til forskellige typer af dialoger. Nogle af
spørgsmålstyperne er vi meget fortrolige med, mens andre kan virke fremmede.
Det kan være en rigtig god idé at øve os i de forskellige typer af spørgsmål,
for at udvide vores repertoire og redskabskasse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar