torsdag den 22. oktober 2015

Atmosfære


Fakta:
Læringsmålene for modul 2 er kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation og atmosfære hører til alle tre begreber.

Ordet atmosfære betyder:

’Atmos’ = damp

’sfære’ = legeme

Dvs. damplegeme.

Atmosfære er både indtryk og udtryk

-          Indtryk er en oplevelser af noget. Det kan være positivt eller negativt.

-          Udtryk er noget vi skaber vis atmosfære. Dette kan vi også være positivt eller negativt.

Forskellige eksperter har givet deres version af, hvad atmosfære er. Her kommer nogle af dem.

Ekholm og Hedin (1991)
Forskerne her siger at atmosfære er klima og har 3 opdragelsesklimaer:

-          Det fremtidsrettede klima: Her er de voksne aktive og de diskuter og samarbejder med deres kollegaer, hvilket giver glæde mellem både børn og voksne. Her hjælper de voksne også børnene.

-          Det nu-rettede klima: Her er de voksne mere passive. De taler med hinanden og planlægger aktiviteter for børnene, men uden at børnene kan komme med deres ønsker om aktiviteter. Her er der mangel på glæde.

-          Det gennemsnitlige klima: Dette klima er en blanding af de to andre klimaer. Voksne og børn har fælles ansvar for leg og aktiviteter. Her bliver børnene irettesat, så der er hverken glæde eller mangel på det.

Atmosfærebegrebet if. Bollnow:
Pædagogisk atmosfære: Der en helhed i det, som skabes mellem børn og voksne i en pædagogisk sammenhæng. Her er det et klima hvor læringen fremmes. Dette kræver modenhed, engagement og humor hos pædagogen.

Pædagogens rolle: Her er der tiltro til barnet, hvilket vil sige sensitivitet over for barnets livsverden. Derudover har man et konstruktivt billede af barnet.

Forskningen viser, at relationerne mellem det pædagogiske personale og børnene har betydning for børnenes personlige, kognitive og sociale udvikling. Af WHO fremgår, at den væsentligste faktor for kvalitet i barn‐voksen samspillet er den voksnes ’sensitivitet’ over for barnets udtryk og den voksnes ’responsivitet’, som er den voksnes svar på barnets signaler er i overensstemmelse med barnets udtryk. Derudover viser det også, at den voksnes personlighed, velbefindende og engagement i børnene spiller en rolle for relationen, og dermed for barnets udvikling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar