Læringsmålene for modul 2 er kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation og atmosfære hører til alle tre begreber.
Ordet atmosfære betyder:
’Atmos’ = damp
’sfære’ = legeme
Dvs. damplegeme.
-
Indtryk er en oplevelser af noget. Det kan være
positivt eller negativt.
-
Udtryk er noget vi skaber vis atmosfære. Dette
kan vi også være positivt eller negativt.
Forskellige eksperter har givet deres version af, hvad
atmosfære er. Her kommer nogle af dem.
Ekholm og Hedin (1991)
Forskerne her siger at atmosfære er klima og har 3
opdragelsesklimaer:
-
Det fremtidsrettede klima: Her er de voksne
aktive og de diskuter og samarbejder med deres kollegaer, hvilket giver glæde
mellem både børn og voksne. Her hjælper de voksne også børnene.
-
Det nu-rettede klima: Her er de voksne mere
passive. De taler med hinanden og planlægger aktiviteter for børnene, men uden
at børnene kan komme med deres ønsker om aktiviteter. Her er der mangel på
glæde.
-
Det gennemsnitlige klima: Dette klima er en
blanding af de to andre klimaer. Voksne og børn har fælles ansvar for leg og
aktiviteter. Her bliver børnene irettesat, så der er hverken glæde eller mangel
på det.
Atmosfærebegrebet if. Bollnow:
Pædagogisk atmosfære: Der en helhed i det, som skabes mellem
børn og voksne i en pædagogisk sammenhæng. Her er det et klima hvor læringen
fremmes. Dette kræver modenhed, engagement og humor hos pædagogen.
Pædagogens rolle: Her er der tiltro til barnet, hvilket vil
sige sensitivitet over for barnets livsverden. Derudover har man et konstruktivt billede af
barnet.
Forskningen viser, at relationerne mellem det pædagogiske
personale og børnene har betydning for børnenes personlige, kognitive og
sociale udvikling. Af WHO fremgår, at den væsentligste faktor for kvalitet i
barn‐voksen samspillet er den voksnes ’sensitivitet’
over for barnets udtryk og den voksnes ’responsivitet’,
som er den voksnes svar på barnets signaler er i overensstemmelse med barnets
udtryk. Derudover viser det også, at den voksnes personlighed, velbefindende og
engagement i børnene spiller en rolle for relationen, og dermed for barnets
udvikling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar