Når vi snakker om dialog i pædagogfaget er det vigtigt, at
det er en anerkendende dialog. For at kunne have en god og anerkendende dialog
med et barn, en ung eller en borger, er det vigtigste nok, at pædagogen sørger
for det er/bliver en ligeværdig samtale. Derudover skal vi som professionelle
huske at lytte og vente, så brugeren har mulighed for selv at svare og tænke
over sit svar, uden vi bare lægger ord i munden på ham/hende. Vi skal dog ikke
altid være stille. Nogle har brug for mere hjælp end andre, altså til at komme
i gang med en dialog om det der er vigtigt, så her er det vigtigt at pædagogen
er interesseret i hvad personen har at sige, også selvom det er hvad han eller
hun har fået til aftensmad. Dette er nemlig med til at skabe et trygt rum, hvor
der er plads til alle og til alt. Både gode og mindre gode oplevelser, følelser
eller meninger. Vi skal ikke kun lytte og være interesserede, vi skal også dele
ideer ”Jeg synes det her… Hvad synes du så?”. Vi skal dele det vi har. Husk; vi
bliver ikke dummere af også at lytte til andres ideer. Derfor er det også
vigtigt at pædagogen i en anerkendende dialog ikke downloader, men lukker ned
og kun forholder sig til hvad barnet, den unge eller brugeren har at sige.
I alt pædagogisk arbejde er vi vidende, men
for at kunne lytte til brugeren, skal vi kunne sætte os i den ikke vidende
position, spørge, være nysgerrig, opsøgende.
Stop egne tolkninger, du ved ikke hvorfor Karen ikke har været i bad, har hulller
i tøjet osv. Du har måske en ide om hvorfor, eller en formodning om hvad
grunden kan være, MEN det er vigtigt at lægge alle dine egne fortolkninger til
side, da du ellers ikke vil være lige så nysgerrig og åben overfor hvad hun har
at fortælle. Så opgiv kontrollen, pak egne fordomme væk, vær åben, anerkend og
accepter hvad der bliver sagt. Og gå ud fra at det du får at vide, er
sandheden.
For at kunne skabe en god anerkendende
dialog, er det ikke nok at ville være anerkendende. Man kan først være en anerkendende
pædagog når man har arbejdet med sig selv, accepteret sig selv og bryder sig om
sig selv.
Til sidst vil jeg minde jer om at vi som
pædagoger hele tiden skal huske på; For der skal ske en forandring er der nødt
til at være en refleksion. Det vi
forstår, forandrer og reflektere over skal ende i en handling.
Og så er det brænd ærgerligt, at så mange
danskere lider af hensynsbetændelse, og derfor sjældent får sagt hvad de mener
eller oplever en anden gør, som jo også er et udtryk for anerkendelse, men der
bliver taget hensyn og så bliver der heller ikke lavet om på noget.
Hej med jer!
SvarSletI har et super venligt og sympatisk layout og nogle rigtig gode faglige indlæg. Det gør jeres indlæg mere overskuelige og læsevenligt når i anvender billeder i jeres indlæg.
I har nogle rigtig gode beskrivelser af jer hver især, under "om os", og vi glæder os til at følge jer!
//Sayran, Kasper, Annich Kristian og Charlotte