tirsdag den 17. november 2015


Teori og fokus i vores film





Vores film, som er lavet som et eventyr, tager hovedsagligt udgangspunkt i teorien om spørgsmålstyper, og især det strategiske spørgsmål. Det strategiske, eller ledende, spørgsmål søger at være styrende og at reducerer mulighederne for det selvstændige valg. Det strategiske spørgsmål er især godt at anvende i arbejdet med børn under 7 år, da de ikke er udviklet til at tage stilling til mange muligheder, men i stedet skal lære at træffe valg ud fra begrænsede muligheder. Som pædagog skal man være den, der tager styringen og sætter rammerne - pædagogen skal man være piloten for barnet.

Ud over teorien om det strategiske spørgsmål, indeholder filmen også anerkendelsesbegrebet i høj grad. Anerkendelse (eller mangel herpå) af barnets selvstændige mening.  Det pædagogiske dilemma, mellem personlige værdier og holdninger kontra det professionelle og ”rigtige” valg, optræder flere gange i filmen – i nogle ret overdrevene udgaver. Vores film viser metakommunikation i form at tydeligt og kraftigt kropsprog i de fleste af scenerne. Det der bliver sagt, bliver pakket ind i arme i siden, rysten på hovedet, en hånd på skulderen osv.


Ovenstående er alt sammen en del af den professionelle kommunikation, og vi har haft det supersjovt i ”legen” med at udtrykke det i filmen. 

1 kommentar:

  1. Hej gruppe 10 ;-D.
    Ej hvor er det bare et godt billede af jer alle! Vi glæder vi os da bare endnu mere til at se jeres film! Rigtig god beskrivelse af filmens indhold, det lyder rigtig spændende. Det ser virkelig ud til, i har arbejdet godt, seriøst og ikke mindst haft det rigtigt sjovt med opgaven. Godt gået piger.

    Knus fra gruppe 9). Lea, Nadia, Emilie, Rie og Sofie.

    SvarSlet