Teori og fokus i vores film
Vores film, som er lavet som et eventyr, tager hovedsagligt
udgangspunkt i teorien om spørgsmålstyper, og især det strategiske spørgsmål.
Det strategiske, eller ledende, spørgsmål søger at være styrende og at
reducerer mulighederne for det selvstændige valg. Det strategiske spørgsmål er
især godt at anvende i arbejdet med børn under 7 år, da de ikke er udviklet til
at tage stilling til mange muligheder, men i stedet skal lære at træffe valg ud
fra begrænsede muligheder. Som pædagog skal man være den, der tager styringen
og sætter rammerne - pædagogen skal man være
piloten for barnet.
Ud over teorien om det strategiske spørgsmål, indeholder
filmen også anerkendelsesbegrebet i høj grad. Anerkendelse (eller mangel herpå)
af barnets selvstændige mening. Det
pædagogiske dilemma, mellem personlige værdier og holdninger kontra det
professionelle og ”rigtige” valg, optræder flere gange i filmen – i nogle ret overdrevene
udgaver. Vores film viser metakommunikation i form at tydeligt og kraftigt
kropsprog i de fleste af scenerne. Det der bliver sagt, bliver pakket ind i
arme i siden, rysten på hovedet, en hånd på skulderen osv.
Ovenstående er alt sammen en del af den professionelle
kommunikation, og vi har haft det supersjovt i ”legen” med at udtrykke det i
filmen.
Hej gruppe 10 ;-D.
SvarSletEj hvor er det bare et godt billede af jer alle! Vi glæder vi os da bare endnu mere til at se jeres film! Rigtig god beskrivelse af filmens indhold, det lyder rigtig spændende. Det ser virkelig ud til, i har arbejdet godt, seriøst og ikke mindst haft det rigtigt sjovt med opgaven. Godt gået piger.
Knus fra gruppe 9). Lea, Nadia, Emilie, Rie og Sofie.